Hallo allemaal,
Excuses voor de lange posting - dit is echter geen eenvoudige...
Ik heb de gevreesde P010F-foutcode (en noodloop) bij hard accelereren, meestal op de snelweg bij het accelereren naar kruissnelheid. Dit is met tussenpozen - het gebeurt ongeveer de helft van de tijd.
Ik heb een paar testritten gemaakt met FORScan-loggegevens om te zien of ik de oorzaak van dit probleem kan achterhalen, en hoewel ik iets zie, weet ik niet zeker of ik begrijp wat het is - als er experts op dit gebied zijn die dit lezen, zou ik uw kennis op dit punt zeer op prijs stellen!
Eerst wat geschiedenis. De auto is een 2008 Mondeo Mk4 2.0 TDCi en heeft ongeveer 140.000 mijl gereden. Het P010F-probleem begon een paar maanden geleden, en de garage waar ik hem naartoe bracht, ontdekte een gescheurd inlaatspruitstuk en verving het (dure onderdelen!!). Dit loste het probleem op, met uitzondering van het feit dat het nu met tussenpozen gebeurt zoals hierboven beschreven. Ik bracht hem terug naar de garage, maar ze konden de fout niet reproduceren, ondanks dat ik hen vertelde hoe ze het moesten doen (rijd er gewoon mee op de snelweg). Ze waren er ook stellig van overtuigd dat er geen scheuren of lekken in de inlaatleidingen zaten. Ik heb dit zelf niet kunnen inspecteren.
De garage zei dat ze dachten dat het gescheurde spruitstuk mogelijk werd veroorzaakt door een defecte EGR, wat logisch was omdat het voor het eerst gebeurde nadat de auto 20 minuten had stilgestaan ​​in stationair toerental terwijl mevrouw hem op een ijzige ochtend ontdooide - als de EGR vastzat, dan al dat hete gas dat de spruitstuk binnenkwam met weinig luchtstroom om het te verdrijven, had het plastic gemakkelijk genoeg kunnen verzachten om het te beschadigen. Plus ik kreeg af en toe een onregelmatig stationair toerental. Ik plaatste een EGR-afdekplaat en ALLE symptomen van onregelmatig stationair toerental verdwenen volledig. De auto heeft ook een prestatie-remap gehad (4 jaar geleden, let op!) gedaan door Celtic Tuning - daar heb ik geen problemen mee gehad (en zou het zelfs aanbevelen).
Dus hoe dan ook, ik logde wat gegevens tijdens het rijden en kon een trace krijgen die een harde acceleratie liet zien waarbij er geen fout optrad, en daarna trad hij direct op, en er zijn enkele verschillen.
De trace is hier: http://www.moosepig.net/ford/GoodThenBadRinged.gif
De waarden die worden uitgezet zijn (van boven naar beneden):
In de trace hierboven zie je dat er twee delen zijn die geel zijn omcirkeld - dit zijn de MAP- en MAF-metingen rond de tijd van de fout. Degene aan de linkerkant toont een mooie, vloeiende reeks metingen onder 100% belasting, terwijl degene aan de rechterkant een glitch toont in zowel MAP als MAF precies op het moment dat de fout optreedt - en er is ook een scherpe neerwaartse glitch in de turbo variabele schoepen actuator spanning die, als er iets is, iets eerder lijkt te verschijnen dan de glitches in de MAF en MAP.
De 3 rempedaalindrukkingen direct na de fout zijn er zodat ik de fout gemakkelijk in de trace kon lokaliseren.
Nadat de fout optreedt, gaat de auto in de noodloop - je kunt zien dat het belastingcijfer is begrensd op ongeveer 50%, maar ook de turbo variabele schoepen actuator spanning doet wat raars fladderigs wat ik helemaal niet begrijp.
Hier zijn een paar traces die de waarden van elke parameter laten zien, eerst vóór de fout en vervolgens tijdens de MAP/MAF-glitch:
http://www.moosepig.net/ford/ValuesBeforeGlitch.gif
http://www.moosepig.net/ford/ValuesAtGlitch.gif
Ik weet echt niet wat ik hiermee moet doen, want ik begrijp niet echt wat er aan de hand is met de turbo variabele schoepen actuator spanning, of het de oorzaak van het probleem is of slechts een symptoom, of hoe het gerelateerd is aan de andere dingen.
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd
Alles goed,
Moosepig
P.S.
Ik heb ook de 3 trace-afbeeldingen als bestanden aan deze post toegevoegd voor het geval de links om de een of andere reden niet werken.
Excuses voor de lange posting - dit is echter geen eenvoudige...
Ik heb de gevreesde P010F-foutcode (en noodloop) bij hard accelereren, meestal op de snelweg bij het accelereren naar kruissnelheid. Dit is met tussenpozen - het gebeurt ongeveer de helft van de tijd.
Ik heb een paar testritten gemaakt met FORScan-loggegevens om te zien of ik de oorzaak van dit probleem kan achterhalen, en hoewel ik iets zie, weet ik niet zeker of ik begrijp wat het is - als er experts op dit gebied zijn die dit lezen, zou ik uw kennis op dit punt zeer op prijs stellen!
Eerst wat geschiedenis. De auto is een 2008 Mondeo Mk4 2.0 TDCi en heeft ongeveer 140.000 mijl gereden. Het P010F-probleem begon een paar maanden geleden, en de garage waar ik hem naartoe bracht, ontdekte een gescheurd inlaatspruitstuk en verving het (dure onderdelen!!). Dit loste het probleem op, met uitzondering van het feit dat het nu met tussenpozen gebeurt zoals hierboven beschreven. Ik bracht hem terug naar de garage, maar ze konden de fout niet reproduceren, ondanks dat ik hen vertelde hoe ze het moesten doen (rijd er gewoon mee op de snelweg). Ze waren er ook stellig van overtuigd dat er geen scheuren of lekken in de inlaatleidingen zaten. Ik heb dit zelf niet kunnen inspecteren.
De garage zei dat ze dachten dat het gescheurde spruitstuk mogelijk werd veroorzaakt door een defecte EGR, wat logisch was omdat het voor het eerst gebeurde nadat de auto 20 minuten had stilgestaan ​​in stationair toerental terwijl mevrouw hem op een ijzige ochtend ontdooide - als de EGR vastzat, dan al dat hete gas dat de spruitstuk binnenkwam met weinig luchtstroom om het te verdrijven, had het plastic gemakkelijk genoeg kunnen verzachten om het te beschadigen. Plus ik kreeg af en toe een onregelmatig stationair toerental. Ik plaatste een EGR-afdekplaat en ALLE symptomen van onregelmatig stationair toerental verdwenen volledig. De auto heeft ook een prestatie-remap gehad (4 jaar geleden, let op!) gedaan door Celtic Tuning - daar heb ik geen problemen mee gehad (en zou het zelfs aanbevelen).
Dus hoe dan ook, ik logde wat gegevens tijdens het rijden en kon een trace krijgen die een harde acceleratie liet zien waarbij er geen fout optrad, en daarna trad hij direct op, en er zijn enkele verschillen.
De trace is hier: http://www.moosepig.net/ford/GoodThenBadRinged.gif
De waarden die worden uitgezet zijn (van boven naar beneden):
- MAP-druk
- MAF-luchtstroom
- Motortoerental
- Gasklepstand (hoog is gesloten, laag is WOT of gedeeltelijk open)
- Voertuigsnelheid (mph)
- Turbocharger variabele schoepen actuator spanning
- Inlaatluchttemperatuur 1 (deg C)
- Inlaatluchttemperatuur 2 (deg C)
- Belasting (Procent)
- PCM1BA (remmen aan/uit)
- Omgevingstemperatuur (deg C)
In de trace hierboven zie je dat er twee delen zijn die geel zijn omcirkeld - dit zijn de MAP- en MAF-metingen rond de tijd van de fout. Degene aan de linkerkant toont een mooie, vloeiende reeks metingen onder 100% belasting, terwijl degene aan de rechterkant een glitch toont in zowel MAP als MAF precies op het moment dat de fout optreedt - en er is ook een scherpe neerwaartse glitch in de turbo variabele schoepen actuator spanning die, als er iets is, iets eerder lijkt te verschijnen dan de glitches in de MAF en MAP.
De 3 rempedaalindrukkingen direct na de fout zijn er zodat ik de fout gemakkelijk in de trace kon lokaliseren.
Nadat de fout optreedt, gaat de auto in de noodloop - je kunt zien dat het belastingcijfer is begrensd op ongeveer 50%, maar ook de turbo variabele schoepen actuator spanning doet wat raars fladderigs wat ik helemaal niet begrijp.
Hier zijn een paar traces die de waarden van elke parameter laten zien, eerst vóór de fout en vervolgens tijdens de MAP/MAF-glitch:
http://www.moosepig.net/ford/ValuesBeforeGlitch.gif
http://www.moosepig.net/ford/ValuesAtGlitch.gif
Ik weet echt niet wat ik hiermee moet doen, want ik begrijp niet echt wat er aan de hand is met de turbo variabele schoepen actuator spanning, of het de oorzaak van het probleem is of slechts een symptoom, of hoe het gerelateerd is aan de andere dingen.
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd
Alles goed,
Moosepig
P.S.
Ik heb ook de 3 trace-afbeeldingen als bestanden aan deze post toegevoegd voor het geval de links om de een of andere reden niet werken.