Ford Automobiles Forum banner

Herinneringsbrief - PCM / DPF-storingen op 2L dieselmotoren - 24E06

1 reading
1.9K views 3 replies 3 participants last post by  Mark141253  
#1 · (Edited)
Heeft iemand anders een terugroepbrief van Ford gehad voor foutcode 24E06? Het heeft betrekking op een probleem met de PCM dat overmatige roet in de uitstoot kan veroorzaken en mogelijk (1) de APK niet doorstaat en (2) het DPF scheurt.

Er wordt gesuggereerd dat Galaxy-bezitters (met Mondeo-, S-Max- en Focus 2L Ecoblue-modellen), evenals een heleboel 1.5L Ford-modellen, "medio 2025" gecontacteerd zullen worden voor een PCM-reset. Als blijkt dat het DPF al gescheurd is (wat bij de mijne het geval lijkt te zijn), hebben ze de DPF-garantie verlengd tot 10 jaar / 160.000 km.

Iedereen wiens DPF al is vervangen vanwege scheuren etc. kan de kosten terugvorderen van Ford.

Mijn Galaxy staat nog niet in de Ford-database voor de terugroepactie, en blijkbaar laat Ford alleen bestellingen toe voor OEM-DPF's die betrekking hebben op deze specifieke terugroepactie, dus ik zit vast met wachten, ook al moet mijn DPF vervangen worden.

Ik denk dat de brieven nu zijn aangekomen omdat Ford zich zorgen maakt dat duizenden voertuigen de APK zouden kunnen afkeuren vanwege de emissieniveaus, maar ze konden me geen tijdlijn geven.

Benieuwd of iemand anders een vergelijkbare brief heeft gehad en de reparatie heeft kunnen voortzetten?

#2 ·
Ford bevestigde dat de getroffen voertuigen doorgaans Euro-6 dieselmotoren hebben, die berucht zijn omdat ze strengere emissienormen hanteren.

Dus dat zullen MK5 Mondeo's zijn?

Image

#3 ·
Na het lezen over dit probleem lijkt het erop dat Ford mogelijk niet bijzonder effectief communiceert.

De bewoording in de brief is heel eenvoudig en duidelijk... de PCM-software wordt bijgewerkt en als een DPF gescheurd is, wordt deze vervangen. Het is ook duidelijk dat de DPF-garanties worden verlengd tot 10 jaar / 160.000 mijl. En als een DPF al is vervangen, kan de eigenaar de kosten terugvorderen van Ford.

Er staat echter niet in dat de garantie beperkt is tot DPF-scheuren die specifiek veroorzaakt zijn door het PCM-probleem, maar feedback van sommige Kuga-eigenaren is dat Ford alleen uitbetaalt voor DPF-claims als de oorzaak kan worden gekoppeld aan het PCM-probleem. Ik heb geen idee hoe dat bewezen zou kunnen worden... De suggestie is dat als een voertuig een emissietest doorstaat op het moment van de PCM-update, Ford het probleem als volledig opgelost beschouwt en toekomstige garantieclaims weigert. In mijn geval is de DPF al gescheurd, maar diagnostische software gaf aan dat dit te wijten was aan injectoren die hun aanpassingslimieten bereikten... zou dat iets met de PCM te maken kunnen hebben, of is dat een totaal aparte zaak? Ik denk dat ik zal betogen dat de PCM-fout heeft bijgedragen aan het DPF-falen, zelfs als er een andere trigger was.

Ik heb enkele industriële rapporten gezien die zeggen dat hoewel de eerste theorieën wezen op onvoldoende afstemming van de DPF-regeneratie, verder onderzoek een ontwerpfout als de hoofdoorzaak bevestigde. Ik kan me voorstellen dat Ford moeite zal hebben om aan te tonen dat een DPF-falen niet op zijn minst op een of andere manier werd veroorzaakt door dit ontwerpfout, zelfs als er een andere oorzaak was, maar het voelt alsof het een beetje een strijd zou kunnen worden...

#4 · (Edited)
Heeft iemand anders een terugroepbrief van Ford UK ontvangen voor Fout Ref. 24E06? Het betreft een probleem met de PCM dat kan leiden tot overmatige roet in de uitstoot en potentieel (1) de APK niet doorstaat, en (2) de DPF doet barsten.

Het suggereert dat Galaxy-eigenaren (met Mondeo, S-Max en Focus 2L Ecoblue modellen), evenals een hele reeks 1.5L Ford modellen, "half 2025" gecontacteerd zullen worden voor een PCM reset. Als blijkt dat de DPF al gebarsten is (wat bij mij het geval lijkt te zijn), hebben ze de DPF-garantie verlengd tot 10 jaar / 100.000 mijl.

Iedereen die zijn DPF al heeft laten vervangen vanwege barsten etc. kan de kosten terugvorderen van Ford.

Mijn Galaxy staat nog niet op de Ford-database voor de terugroepactie, en blijkbaar staat Ford alleen bestellingen toe voor OEM DPF's die verband houden met deze specifieke terugroepactie, dus ik moet wachten, ook al heeft mijn DPF een vervanging nodig.

Ik denk dat de brieven nu zijn aangekomen omdat Ford zich zorgen maakt dat 1000den voertuigen in april 2025 een APK niet zullen doorstaan vanwege de emissieniveaus, maar ze konden me geen tijdlijn geven.

Ik vroeg me gewoon af of iemand anders een soortgelijke brief had ontvangen en de oplossing kon doorvoeren?

edit

De volledige lijst van getroffen voertuigen is:
  • Kuga 2L Ecoblue
  • Mondeo, Galaxy, S-Max & Focus 2L Ecoblue
  • Fiesta, B-Max, EcoSport, Courier, Connect, C-Max & Focus 1.5L Ecoblue
  • Ranger 2.2L en 3.2L Ecoblue
Ja, ik heb kort na de aankoop van een 2019 Focus Vignale 2.0l Ecoblue in februari een melding ontvangen. Ik kocht het tweedehands voertuig van een erkende Ford dealer met slechts 26.000 mijl op de teller. De melding schatte dat de terugroepactie gepland zou worden voor eind 2025, en ik heb onlangs contact opgenomen met mijn lokale Ford dealer om te informeren naar de voortgang van de zaak. Verbazingwekkend genoeg antwoordden ze dat ze mijn auto op 1 oktober zouden terugroepen en de bijgewerkte software zouden installeren. Ik vroeg of ze ook de DPF zouden controleren op scheuren, en ze bevestigden dat dit deel zou uitmaken van terugroepactie 24E06.